Po co komu CRM ?
W firmie, w której występuje kilku czy kilkunastu handlowców niezbędne stają się program do zarządzania relacjami z klientami zwanymi potocznie CRM. System CRM jest niezwykle użyteczny i znacznie podnosi efektywność pracy.
Handlowcy wpisują tam wszystkie notatki ze spotkań z potencjalnymi lub aktualnymi klientami oraz mogą dołączać wszystkie umowy biznesowe. W razie potrzeby np., zmiany handlowca w jednym miejscu mamy wszystkie dokumenty oraz informację na jakim etapie są negocjacje.
Dużo firm i korporacje mające setki czy tysiące klientów nie byłyby wstanie sprawnie obsłużyć wszystkich bez sprawnego systemu CRM. Największe korporacje zlecają wewnętrznym firmom informatycznym zbudowanie specjalnego, dedykowanego systemu CRM. Taki CRM tylko dla nich, gdyż tylko w taki sposób optymalnie z niego korzystać. Na rynku istnieje mnóstwo systemów wspomagających zarządzanie relacjami z klientem, lecz żadne z nich nie będzie w 100% dopasowane do firmy. Ostatnio nowym sposobem korzystania z aplikacji CRM jest korzystanie w systemie SAAS. Model taki oznacza że nie kupujemy na własność licencji i aplikacji, lecz płacimy tylko i wyłącznie za czas jego użytkowania.
Funkcjonalność systemu CRM umożliwiaja bezpieczne przechowywanie danych klientów, np. e-maili, numerów telefonów, stanowisk. Aplikacja CRM umożliwia także dodawanie informacji, np. podsumowania dotychczasowych interakcji, preferencji klienta dotyczące komunikacji czy zapisu korespondencji e-mailowej. Może również automatycznie pobierać informacje o danej firmie, np. z KRS lub o konkretnej osobie, np. dzięki wtyczce KRS.
Istnieje wiele popularnych systemów CRM, z których niektóre obejmują:
- Salesforce: Jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych systemów CRM na świecie. Oferuje szeroki zakres funkcji, takich jak zarządzanie sprzedażą, marketingiem, obsługą klienta i analityką.
- HubSpot CRM: Darmowy i łatwy w użyciu system CRM, znany przede wszystkim z narzędzi do automatyzacji marketingu i generowania leadów.
- Microsoft Dynamics 365: Zintegrowany zestaw narzędzi do zarządzania relacjami z klientami oraz operacjami biznesowymi, oferujący funkcje od sprzedaży i obsługi klienta do analizy danych.
- Zoho CRM: To kompleksowy system oferujący moduły do zarządzania sprzedażą, marketingiem, obsługą klienta i analityką, dostępny w różnych wersjach dla różnych rodzajów przedsiębiorstw.
- Pipedrive: Skupia się głównie na zarządzaniu sprzedażą i jest znany z intuicyjnego interfejsu oraz narzędzi do śledzenia lejka sprzedaży.
- SugarCRM: Oferuje elastyczne rozwiązania do zarządzania relacjami z klientami, skoncentrowane na dostosowaniu do potrzeb firm.
- Freshsales: Część Freshworks Suite, skupia się na zarządzaniu sprzedażą i kontaktami, oferując narzędzia do automatyzacji i analizy.
- Bitrix24: Oprócz funkcji CRM, oferuje także narzędzia do komunikacji wewnętrznej, zarządzania projektami i wiele innych.
- Insightly: Skupia się na zarządzaniu kontaktami, projektami i sprzedażą.
- Nimble: Koncentruje się na budowaniu relacji z klientami poprzez integrację mediów społecznościowych i innych źródeł informacji.
Pamiętaj, że wybór odpowiedniego systemu CRM zależy od potrzeb, rozmiaru i charakteru Twojego przedsiębiorstwa. Każdy z tych systemów ma swoje unikalne funkcje i dostosowuje się do różnych branż oraz rodzajów działalności. Ważne jest, aby dokładnie zrozumieć swoje potrzeby i wybierać system, który najlepiej spełnia oczekiwania i cele Twojego biznesu.