Dzisiaj garstka wiedzy teoretycznej popartej wiedzą podręcznikową ale myślę że nie będzie to zbyt nudna lektura. Zapraszam zatem do przeczytania notki – techniki szkoleniowe – definicje i klasfyfikacja.
Metoda szkoleniowa według definicji to odpowiedni sposób przekazywania uczestnikom wiedzy zawodowej, rozwijania ich umiejętności oraz formowania właściwych postaw (wobec pracy, organizacji, przełożonych, współpracowników i klientów) w celu zwiększenia ich indywidualnego (i organizacji) kapitału ludzkiego.
W literaturze przedmiotu istnieje cała gama metod oraz technik szkoleniowych.
Techniki szkoleniowe – klasyfikacja
Najczęściej omawiana jest następująca klasyfikacja technik szkoleniowych:
- pasywne czyli tradycyjne i aktywne czyli aktywizujące (metody rozróżniane ze względu na sposób uczenia się uczestników)
- indywidualne i grupowe – podział ze względu na liczbę uczestników szkolenia;
- na stanowisku pracy i poza nim – podział uwzględniający miejsce szkolenia;
- informacyjno – pokazowe, symulacyjne oraz szkolenie w działaniu – ze względu na sposób oraz tryb przekazywania wiedzy.
Nie jest to jednak jedyny podział metod szkoleniowych. J.E.Karney wymienia następujące metody:
- Trening interpersonalny
- Programowanie neurolingwistyczne
- Trening asertywności
- Trening tzw. myślenia pozytywnego
- Metody heurystyczne, burza mózgów, metody relaksacyjne, gry dydaktyczne.
Inny znany podział metod szkoleń pracowniczych to:
- Metody podające
- Metoda problemowa
- Metody eksponujące
- Metoda słowna
- Metody praktyczne.
Kryterium wyżej wymienionych metod to sposoby przyswajania przez człowieka wiedzy i umiejętności oraz etapy procesu nauczania.
Szkolenie pracowników powinno odbywać się w oparciu o kilka podstawowych zasad. Okoń i Kupisiewicz wymienili następujące zasady szkoleń pracowniczych:
- zasadę systemowości
- zasady poglądowości
- zasadę samodzielności
- zasady związku teorii z praktyką
- zasadę trwałości wiedzy i umiejętności
- zasady efektywności
- zasadę operatywności wiedzy i umiejętności.
Techniki szkoleniowe poza stanowiskiem pracy stosuje się podczas zmian w funkcjonowaniu zespołu lub przedsiębiorstwa.