Tak jak uczy się w Centrum Edukacji Przyrodniczej.
Przebieg zajęć
Zajęcia rozpoczynają się najczęściej w sali Centrum. Tu demonstruje się zagadnienia, które nie mogą być pokazane na żywych roślinach w parku. Przy niektórych tematach w sali prowadzi się też pewne ćwiczenia i gry. Główna część zajęć odbywa się na terenie parku. Trasa zwiedzania dostosowana jest do tematu. W parku przeprowadzane są również zabawy i ćwiczenia ilustrujące wybrany temat.
Zależnie od pogody i życzenia uczestników przedłużeniu lub skróceniu może ulec część terenowa kosztem części kameralnej. Całe zajęcia włącznie z koniecznymi przerwami trwają do 2 godzin zegarowych. W ten czas należy wliczyć też przerwy wynikające z woli uczestników zajęć (np. przerwa na grupowe zdjęcia, przerwa na zakupy w kiosku, przerwa na odwiedzenie szkółki itp.).
Zasady rezerwacji i prowadzenia zajęć
- Rezerwacja zajęć odbywa się poprzez telefoniczne uzgodnienie terminu i tematu zajęć z pracownikiem Ogrodu. Pisemnie można jedynie potwierdzać zarezerwowane wcześniej zajęcia. Przy rezerwacji należy podać:
- termin: data i godzina rozpoczęcia zajęć
- temat oraz ewentualne dodatkowe życzenia (np. charakter rekreacyjny, język niemiecki, możliwość odwiedzenia konkretnego miejsca w parku itd.)
- planowaną liczbę uczestników (maksymalnie 50 osób) i ich wiek (bez ograniczeń)
- nazwę grupy (szkoła, stowarzyszenie i in.) oraz kontaktowy numer telefonu
- Wszystkie opłaty wnosi się gotówką w dniu pobytu w Ogrodzie. Na opłatę za zajęcia składają się bilety wstępu dla każdego uczestnika oraz opłata dodatkowa podana w cenniku. Opłata dodatkowa dotyczy faktu przeprowadzenia zajęć a nie czasu ich trwania.
- Zajęcia odbywają się niezależnie od pogody.
- Opiekunowie grupy odpowiadają za:
- dopilnowanie, żeby strój uczestników odpowiadał warunkom terenowym (obuwie sportowe, odzież chroniąca przed deszczem i przed słońcem, środki chroniące przed ukąszeniem owadów)
- przestrzeganie przez uczestników regulaminu Ogrodu oraz wskazówek prowadzącego; szczególnie w punktach mogących dotyczyć bezpieczeństwa uczestników
- poinformowanie prowadzącego na początku zajęć o osobach uczulonych, nie w pełni sprawnych, chorych
- W przypadku zajęć typowo dydaktycznych sugerujemy zabranie aparatów fotograficznych. Zdjęcia w Ogrodzie można wykonywać bez ograniczeń, natomiast pozwolenie na zbieranie roślin do zielnika wydawane jest tylko w wyjątkowych sytuacjach
- Ogród Dendrologiczny zastrzega sobie prawo przerwania i niezrealizowania zajęć bez zwrotu kosztów w przypadku rażącego naruszania przez uczestników regulaminu Ogrodu, np.:
- chwytania, dręczenia lub zabijania zwierząt (żab, ślimaków i in.)
- powtarzającego się mimo upomnień samowolnego schodzenia ze ścieżek
- zrywania, deptania, niszczenia roślin
- uporczywego śmiecenia, dewastowania urządzeń ogrodowych itp.
Zielnik
Podczas niektórych zajęć uczestnicy otrzymują pomocnicze zestawy zielnikowe, które mogą zabrać ze sobą. Z zasady nie wyraża się zgody na samodzielne zbieranie żywych roślin do zielnika. W przypadku szyszek, owoców, opadłych liści jedynym ograniczeniem w zbieraniu jest regulaminowa konieczność poruszania się tylko po ścieżkach.
Zbiory zielnikowe Ogrodu są udostępniane bezpłatnie do celów demonstracyjnych i badawczych.
Przykładowy scenariusz dla nauczycieli
W Ogrodzie można też prowadzić zajęcia samodzielnie. Poniżej zamieszczamy przykładowy scenariusz zajęć jesiennych.
TEMAT: LIŚCIE
Trasa oznaczona kolorem czerwonym.
Zajęcia polegają na ocenie za pomocą zmysłu dotyku i zmysłu wzroku leżących na ścieżkach liści.
- Uczestnicy zbierają po drodze opadłe liście. Wybierają te, które zwróciły ich uwagę. Jeśli to możliwe, starają się zapamiętać lub zapisać nazwy drzew, z pod których je zebrali (wg tabliczek)
- Przy stawie centralnym (3/4 trasy) grupa zatrzymuje się pod orzechem japońskim (miejsca do siedzenia naprzeciw ogrodu skalnego). Tu uczestnicy najpierw starają się ocenić własne liście: określić ich kształt, rodzaj blaszki, obecność włosków, kolor itd. Następnie pojedyncze osoby opisują wybrany liść bez pokazywania go – pozostali starają się wybrać ze swoich zbiorów liść, który najbardziej pasuje do opisu. Po sprawdzeniu zgodności liści wybranych z opisywanym można ocenić zdolność porozumienia się w obrębie grupy w zakresie wrażeń zmysłowych i zweryfikować prawidłowość używanych określeń. Zadanie można rozszerzyć o pracę domową polegającą na wyszukaniu synonimów użytych do opisu określeń, oraz znalezieniu słownikowych definicji używanych słów.
- Na pozostałym odcinku trasy ćwiczenie poszerza się o próbę opisywania liści będących jeszcze na drzewach – na odległość. Ma to na celu trening spostrzegawczości oraz łączenia cech postrzeganych dotykiem z określonym wyglądem liścia (np. liść połyskujący w dotyku jest najczęściej skórzasty, pokryty warstwą wosku).
- Zależnie od wieku uczestników można włączyć do programu zadanie dopasowania opisu liści do konkretnych gatunków drzew i utworzenie prostego klucza do rozpoznawania drzew po liściach
Czytelnia
Częścią Centrum Edukacji Przyrodniczej jest czytelnia. Zbiory obejmują książki i czasopisma związane z naukami przyrodniczymi. Korzystanie z czytelni jest nieodpłatne. Czytelnia jest czynna w dni powszednie od godziny 8.00 do 15.00. Jednorazowo w czytelni może przebywać nie więcej niż 8 osób. Możliwe jest odpłatne skorzystanie z kserokopiarki.
Wykorzystane zdjęcia i packshoty – Sara Studio.