Metody i techniki szkoleniowe

techniki szkolenioweDzisiaj garstka wiedzy teoretycznej popartej wiedzą podręcznikową ale myślę że nie będzie to zbyt nudna lektura. Zapraszam zatem do przeczytania notki – techniki szkoleniowe – definicje i klasfyfikacja.

Metoda szkoleniowa według definicji to odpowiedni sposób przekazywania uczestnikom wiedzy zawodowej, rozwijania ich umiejętności oraz formowania właściwych postaw (wobec pracy, organizacji, przełożonych, współpracowników i klientów) w celu zwiększenia ich indywidualnego (i organizacji) kapitału ludzkiego.

W literaturze przedmiotu istnieje cała gama metod oraz technik szkoleniowych.

Najczęściej omawiana jest następująca klasyfikacja technik szkoleniowych:

  1. pasywne czyli tradycyjne i aktywne czyli aktywizujące (metody rozróżniane ze względu na sposób uczenia się uczestników)
  2. indywidualne i grupowe – podział ze względu na liczbę uczestników szkolenia;
  3. na stanowisku pracy i poza nim – podział uwzględniający miejsce szkolenia;
  4. informacyjno – pokazowe, symulacyjne oraz szkolenie w działaniu – ze względu na sposób oraz tryb przekazywania wiedzy.

Nie jest to jednak jedyny podział metod szkoleniowych. J.E.Karney wymienia następujące metody:

  • Trening interpersonalny
  • Programowanie neurolingwistyczne
  • Trening asertywności
  • Trening tzw. myślenia pozytywnego
  • Metody heurystyczne, burza mózgów, metody relaksacyjne, gry dydaktyczne.

Inny znany podział metod szkoleń pracowniczych to:

  • Metody podające
  • Metoda problemowa
  • Metody eksponujące
  • Metoda słowna
  • Metody praktyczne.

Kryterium wyżej wymienionych metod to sposoby przyswajania przez człowieka wiedzy  i umiejętności oraz etapy procesu nauczania.

Szkolenie pracowników powinno odbywać się w oparciu o kilka podstawowych zasad. Okoń i Kupisiewicz wymienili następujące zasady szkoleń pracowniczych:

  • zasadę systemowości
  • zasady poglądowości
  • zasadę samodzielności
  • zasady związku teorii z praktyką
  • zasadę trwałości wiedzy i umiejętności
  • zasady efektywności
  • zasadę operatywności wiedzy i umiejętności.

Techniki szkoleniowe poza stanowiskiem pracy stosuje się podczas zmian w funkcjonowaniu zespołu lub przedsiębiorstwa.

This entry was posted in Metodyka. Bookmark the permalink.

Comments are closed.