Dzisiaj garstka wiedzy teoretycznej popartej wiedzą podręcznikową ale myślę że nie będzie to zbyt nudna lektura – zapraszam zatem do przeczytania notki
Metoda szkoleniowa według definicji to odpowiedni sposób przekazywania uczestnikom wiedzy zawodowej, rozwijania ich umiejętności oraz formowania właściwych postaw (wobec pracy, organizacji, przełożonych, współpracowników i klientów) w celu zwiększenia ich indywidualnego (i organizacji) kapitału ludzkiego.
W literaturze przedmiotu istnieje cała gama metod oraz technik szkoleniowych. Najczęściej omawiana jest następująca klasyfikacja metod szkoleniowych:
a/ pasywne czyli tradycyjne i aktywne czyli aktywizujące (metody rozróżniane ze względu na sposób uczenia się uczestników)
b/ indywidualne i grupowe – podział ze względu na liczbę uczestników szkolenia;
c/ na stanowisku pracy i poza nim – podział uwzględniający miejsce szkolenia;
d/ informacyjno – pokazowe, symulacyjne oraz szkolenie w działaniu – ze względu na sposób oraz tryb przekazywania wiedzy.
Nie jest to jednak jedyny podział metod szkoleniowych. J.E.Karney wymienia następujące metody:
- Trening interpersonalny
- Programowanie neurolingwistyczne
- Trening asertywności
- Trening tzw. myślenia pozytywnego
- Metody heurystyczne, burza mózgów, metody relaksacyjne, gry dydaktyczne.
Inny znany podział metod szkoleń pracowniczych to:
- Metody podające
- Metody problemowe
- Metody eksponujące
- Metody słowne
- Metody praktyczne.
Kryterium wyżej wymienionych metod to sposoby przyswajania przez człowieka wiedzy i umiejętności oraz etapy procesu nauczania.
Szkolenie pracowników powinno odbywać się w oparciu o kilka podstawowych zasad. Okoń i Kupisiewicz wymienili następujące zasady szkoleń pracowniczych:
- zasadę systemowości
- zasadę poglądowości
- zasadę samodzielności
- zasadę związku teorii z praktyką
- zasadę trwałości wiedzy i umiejętności
- zasadę efektywności
- zasadę operatywności wiedzy i umiejętności.