Centrum Edukacji Przyrodniczej

Ogród Dendrologiczny w Przelewicach zaprasza do Centrum Edukacji Przyrodniczej !

Tematy zajęć proponowanych w Centrum

centrum2 Tematy w obrębie działów oznaczone są kolorem i numerami. W podpunktach podane są zagadnienia poruszane w czasie zajęć. Uczestnicy mogą życzyć sobie pominięcia lub uwypuklenia niektórych zagadnień. Sposób przeprowadzenia zajęć uzależniony jest od wieku, wiedzy, zdolności postrzegania i nastawienia uczestników. Dlatego prosimy o dobieranie tematów pod kątem zainteresowań lub realizowanego w szkole programu. Istnieje również opcja „na życzenie nauczyciela” – opiekun grupy uzgadnia z prowadzącym własny temat i zakres materiału przy rezerwacji zajęć (np. przygotowanie uczniów do olimpiady, Roślinność krain geograficznych Polski, zajęcia integracyjne polsko-niemieckie itp.). Lista tematów jest stale poszerzana i aktualizowana. Tematy z list można dowolnie łączyć z zastrzeżeniem ograniczenia przekazanego materiału.

Dział I: Rozpoznawanie roślin, systematyka

  1. Szukamy drzew ze starych legend
    1. pojęcia: gatunek obcy, gatunek rodzimy, pochodzenie rośliny
    2. rozpoznawanie rodzimych drzew liściastych
    3. symbolika, podania i legendy związane z drzewami rodzimymi; miejsce drzew w kulturze i sztuce; drzewa w języku
  2. Krzewy liściaste
    1. pojęcia: pokrój, krzew, pnącze, krzewinka
    2. rodzime i obce krzewy liściaste
    3. symbolika, przesądy, legendy związane z niektórymi gatunkami
    4. znaczenie krzewów dla zwierząt
  3. Czy każda igła kłuje?
    1. podstawowe cechy morfologiczne roślin iglastych
    2. rozpoznawanie rodzajów i gatunków rodzimych i obcych
    3. zwyczaje związane z roślinami iglastymi (Boże Narodzenie, cmentarze), symbolika wybranych gatunków, odniesienia w literaturze i sztuce
  4. Jestem królewskim ogrodnikiem
    1. najpopularniejsze rośliny obcego pochodzenia: platan, lilak, orzech włoski i japoński, kasztanowiec, kasztan jadalny, robinia, dąb czerwony, magnolia
    2. historia ogrodnictwa i introdukcji roślin
    3. miejsce roślin introdukowanych w miejscowych zwyczajach i kulturze
  5. Czy to mój kuzyn? – różnorodność w obrębie rodzaju
    1. pojęcia: rodzaj, gatunek, odmiana, pokrewieństwo roślin, przystosowania, genetyka
    2. podstawy posługiwania się dichotomicznym kluczem do oznaczania roślin
    3. zasięg występowania, granice zasięgu, tolerancja
  6. Wielka rodzina (zalecane w okresie kwitnienia)
    1. podstawy systematyki, zasady grupowania roślin w większe jednostki systematyczne
    2. budowa i funkcje kwiatu
    3. pojęcie filogenezy („genetyczny” rodowód roślin)

Dział II: Fitogeografia, historia świata roślin

  1. Przybysze z innych stron świata
    1. historia botaniki i ogrodnictwa
    2. introdukcja i aklimatyzacja
    3. prezentacja wybranego obszaru i roślin tam występujących (można łączyć obszary w ramach jednych zajęć)
      1. Bliski Wschód i Morze Śródziemne
      2. Daleki Wschód – Sachalin, Japonia, Płw. Koreański
      3. Chiny
      4. Kraina Wielkich Jezior – Ameryka Pn
      5. Góry Skaliste – Ameryka Pn
  2. Stare, starsze, najstarsze
    1. podstawy historii świata roślin; ewolucja
    2. „wędrówki roślin” – zmiany zasięgu i powody zmian; przykłady zmian współczesnych
    3. pojęcia: endemit, relikt, wiek osobnika – długowieczność; wiek gatunku
    4. gatunki stare i długowieczne: miłorząb, metasekwoja, szydlica, kuninghamia, jałowiec sabiński, świerk serbski, sosna oścista, mamutowiec; rodzime długowieczne: cis, dąb, lipa

Dział III: Rozwój osobniczy, procesy życiowe

  1. Dlaczego drzewa są zielone?
    1. fotosynteza – sens i znaczenie procesu
    2. barwniki roślin; odmiany barwne drzew i krzewów; przebarwianie jesienne liści
    3. pojęcia: samożywność, cudzożywność, chemosynteza
  2. Od nasionka do nasionka
    1. fazy rozwoju osobniczego
    2. ocena zdolności rozrodczej wybranych roślin
    3. ograniczenia rozmnażania
  3. Sposoby rozsiewania się drzew
    1. grupy nasion i owoców
    2. sposoby rozsiewania
  4. Słońce czy żarówka
    1. wpływ światła na organizmy żywe
    2. pojęcia: fototropizm, fotoperiodyzm, promieniowanie
    3. źródła światła i ich jakość dla roślin i ludzi; „depresja zimowa”
    4. pomiar oświetlenia
  5. Woda
    1. jakość wody; zdolność roślin do oczyszczania wody
    2. transpiracja, transport substancji wewnątrz organizmów roślinnych
    3. gospodarowanie wodą: przystosowania roślin (wodne, błotne, kserofity)
  6. Nieśmiertelni
    1. zdolności regeneracyjne roślin, rozmnażanie wegetatywne
    2. pojęcie regeneracji i podziałów komórkowych; sposoby wykorzystania zdolności regeneracyjnych roślin
    3. pamięć wieku w komórce – wiek biologiczny, wiek handlowy
    4. zagrożenia związane z rozmnażaniem wegetatywnym

Dział IV: Ochrona roślin

  1. Dlaczego giną?
    1. zależności ekologiczne
    2. tolerancja organizmów, bioindykatory
    3. rodzaje negatywnych wpływów na środowisko życia – przystosowania; siedliska zagrożone
  2. Jak chronić?
    1. sposoby i formy ochrony przyrody w Polsce i na świecie, Czerwona Księga
    2. gatunki chronione w kolekcji Ogrodu
  3. Czyje to jest środowisko?
    1. pojęcie środowiska w odniesieniu do gatunku
    2. elementy środowiska człowieka
    3. AGENDA 21
    4. „niezniszczalność” życia na Ziemi – środowiska ekstremalne

Dział V: Znaczenie roślin dla człowieka

  1. Czy wiesz co jesz? część I – jadalne rośliny dziko rosnące
    1. rozpoznawanie roślin jadalnych
    2. sposoby przetwarzania jadalnych części roślin; wartość dietetyczna i lecznicza
  2. Czy wiesz co jesz? część II – trujące rośliny dziko rosnące
    1. rozpoznawanie roślin trujących
    2. wartość przyrodnicza i lecznicza
    3. zasady postępowania w przypadku zatruć
  3. Wdech, wydech … i co jeszcze?
    1. wpływ roślin na jakość powietrza; zdolność oczyszczania, wilgotność
    2. aromaterapia i leczenie klimatyczne
    3. alergie, alergeny roślinne
  4. Alkaloid, narkotyk, roślina kultowa, roślina święta
    1. substancje halucynogenne i narkotyczne
    2. współoddziaływanie – różnice w działaniu surowca roślinnego i oczyszczonych alkaloidów (koka – kokaina)
    3. narkotyki i halucynogeny w różnych kulturach; rodzaje używek roślinnych i uzależnień
This entry was posted in Studia and tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.